De registratie bij Car Claim voor deelname aan de procedure tegen Volkswagen c.s. is gesloten
Schikking bereikt
Wij hebben een schikking bereikt met Volkswagen, Audi, SEAT en Skoda! Deze schikking heeft betrekking op dieselauto’s met EA189 motor die op de markt zijn gebracht tussen 2008 en in ieder geval september 2015. Naar verwachting hebben (voormalig) eigenaren van meer dan 100.000 dieselauto’s recht op compensatie.
Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet u zich zelf vóór 10 december 2025 aanmelden bij Verita op www.dieselakkoord.nl. Verita is een professionele organisatie die is gespecialiseerd in de afwikkeling van massaschades.
In onderstaande video’s geeft Guido van Woerkom, voorzitter van de stichting, u meer informatie over de schikking die wij hebben bereikt, de hoogte van de vergoeding en de voorwaarden om mee te kunnen doen.
Meld je voor de schikking aan bij Verita via www.dieselakkoord.nl
Is meedoen aan de schikking verplicht?
Meedoen aan de schikking is niet verplicht. Alleen als u in aanmerking wilt komen voor de vergoeding die wij met Volkswagen overeengekomen zijn, dan moet u zich bij Verita aanmelden en een claimformulier invullen. Doe dat op tijd op de website www.dieselakkoord.nl.
Als u niets doet, dan krijgt u geen vergoeding uit deze schikking. Wel behoudt u uw recht om zelf juridische stappen te ondernemen. Onze procedure over de EA189 dieselmotor is met deze collectieve schikking beëindigd.
Ik heb mij eerder al aangemeld bij Stichting Car Claim. Moet ik nog iets doen?
Ja! Ook als u zich eerder bij ons heeft aangemeld moet u actie ondernemen om een vergoeding te ontvangen. Wij kunnen dit helaas niet voor u doen. U moet zelf uw aanmelding indienen bij Verita.
Bent u eigenaar of bent u eigenaar geweest van een Volkswagen, Audi, SEAT of Škoda met een EA189 dieselmotor? Om voor de schikking in aanmerking te komen, moet u zich bij Verita aanmelden op haar website www.dieselakkoord.nl en daar alle vereiste stappen doorlopen vóórdat de aanmeldtermijn verloopt.
Schikking en einde rechtszaak
Wij hebben goed nieuws voor u!
Na een lange juridische procedure en intensieve onderhandelingen hebben wij met Volkswagen een collectieve schikking gesloten. De juridische procedure tegen Volkswagen is hiermee beëindigd. De schikking betreft auto’s met een EA189 dieselmotor uit 2008 tot en met in ieder geval september 2015 van Volkswagen, Audi, SEAT en Škoda. Door deze schikking hebben de eigenaren van naar verwachting meer dan 100.000 dieselauto’s recht op een compensatie. Om uw vergoeding te krijgen, moet u zich wel bij Verita aanmelden door een claimformulier in te vullen. In de volgende video’s leg ik u meer uit over de inhoud van de schikking en hoe u zich kunt aanmelden.
Sinds de oprichting van de Stichting Car Claim in 2015 hebben wij hard gestreden voor een eerlijke regeling voor gedupeerde autobezitters. Het was een langdurig proces. Stichting Car Claim vindt dat er een goede schikking is bereikt.
De vergoeding kan variëren van ca. EUR 300 tot EUR 2.500 per auto. Het exacte bedrag hangt af van een aantal factoren. Zoals de vraag om welk model het gaat, wanneer u de auto hebt aangeschaft en of u de auto nieuw of tweedehands heeft aangeschaft. Ook kan het totaal aantal claims voor de schikking van invloed zijn op het bedrag dat u uiteindelijk ontvangt.
Let op: u hoeft geen deel van uw vergoeding af te staan aan Stichting Car Claim. De partijen bij de schikking hebben een aparte regeling getroffen voor de vergoeding van de kosten die Stichting Car Claim voor deze zaak heeft gemaakt. De gedupeerden aan wie een vergoeding zal worden uitbetaald, hoeven daarom geen succesvergoeding af te dragen.
Kijk voor meer details over de aanmeldprocedure ook de andere video’s. U kunt zich bij Verita aanmelden voor de schikking op haar website www.dieselakkoord.nl. Daar staat ook een Q&A met veel antwoorden op de meest belangrijke vragen. Let op: om in aanmerking te komen voor een schikking moet u zich bij Verita aanmelden op die website en een claimformulier invullen vóórdat de aanmeldtermijn verloopt.
Met deze schikking hebben we voor de autobezitters een uitstekend resultaat bereikt. We zijn blij dat veel van u een vergoeding zullen krijgen. Bedankt voor jullie jarenlange vertrouwen en geduld.
Op welk bedrag heb ik recht en wanneer krijg ik mijn vergoeding?
De vergoeding kan variëren van ca. EUR 300 tot EUR 2.500 per auto. De exacte vergoeding hangt af van een aantal factoren. Zoals de vraag om welk model het gaat, wanneer u de auto hebt aangeschaft en of u de auto nieuw of tweedehands heeft aangeschaft. Ook kan het totaal aantal claims voor de schikking van invloed zijn op het bedrag dat u uiteindelijk ontvangt. Kijk op de website van Verita www.dieselakkoord.nl in welke groep uw auto valt.65
Als u zich bij Stichting Car Claim hebt aangemeld, hoeft u geen deel van uw vergoeding aan ons af te dragen. De partijen bij de schikking hebben een aparte regeling getroffen voor de vergoeding van de kosten die Stichting Car Claim heeft gemaakt voor het voeren van de procedure. De gedupeerden aan wie een vergoeding zal worden uitbetaald, hoeven daarom geen succesvergoeding af te dragen.
Na het verstrijken van de aanmeldingstermijn zullen alle aanmeldingen door Verita worden gecontroleerd. Vervolgens zal Verita overgaan tot uitbetaling van de vergoedingen.
Wie kunnen er gebruik maken van de schikking?
Bent u eigenaar of bent u eigenaar geweest van een auto van het merk Volkswagen, Audi, Seat of Škoda met een EA189 dieselmotor op de markt gebracht in de periode 2008 tot en met in ieder geval september 2015? Dan komt u in aanmerking voor een vergoeding. Zowel consumenten als bedrijven. Ook degenen die een EA 189 dieselauto via financial lease hebben aangeschaft, kunnen meedoen. Voorwaarden zijn onder meer dat u de auto in Nederland heeft aangeschaft, minimaal 30 opeenvolgende dagen in eigendom of lease had en nog niet eerder een vergoeding heeft ontvangen. Op de website van Verita www.dieselakkoord.nl kunt u hierover gedetailleerde informatie vinden.
Om mee te kunnen doen aan de schikking moet u zich bij Verita aanmelden en een claimformulier invullen. U moet daarbij aantonen dat u een EA189 dieselauto in eigendom heeft, of in het verleden heeft gehad. Dit kunt u bijvoorbeeld doen met een overzicht van voertuigen dat u bij RDW kunt opvragen of met de aan- of verkoopfactuur, de aan- of verkoopovereenkomst.
Let op: om in aanmerking te komen voor een schikking moet u uw aanmelding bij Verita hebben afgerond vóórdat de aanmeldtermijn verloopt.
Tot wanneer kunt u zich bij Verita voor de schikking uiterlijk aanmelden?
Om in aanmerking te komen voor de schikking, moet u zich op tijd aanmelden en een claimformulier invullen op www.dieselakkoord.nl. Dit moet u doen vóórdat de aanmeldtermijn verloopt. Daarna zullen de definitieve bedragen worden vastgesteld voor iedereen die voor een vergoeding in aanmerking komt. Vervolgens worden de vergoedingen zo snel mogelijk uitbetaald. Kijk op de website van Verita www.dieselakkoord.nl wanneer de aanmeldtermijn verloopt en zorg ervoor dat u uw claimformulier voor die tijd heeft ingediend!
Let op: als u zich niet op tijd bij Verita aanmeldt en het claimformulier niet invult, dan kan uw aanmelding niet meer in behandeling worden genomen. Dus wees er op tijd bij! In de volgende video’s vertel ik meer over wat u moet doen als u zich al hebt aangemeld bij Stichting Car Claim en waarom u zich bij Verita moet aanmelden op www.dieselakkoord.nl om aanspraak te maken op de vergoeding.
Waar, wanneer en bij wie dien ik me aan te melden?
Als u een vergoeding wilt, dan moet u zich bij Verita aanmelden door een claimformulier in te vullen. Dat moet u doen vóórdat de aanmeldtermijn verloopt via de website van Verita www.dieselakkoord.nl. Op die website wordt uitgelegd welke stappen u moet doorlopen en wat u daarvoor nodig heeft. Het is niet voldoende om alleen bij Stichting Car Claim of bij een andere claimstichting te zijn aangemeld. Stichting Car Claim kan u niet aanmelden bij Verita. U zult zelf uw aanmelding bij Verita moeten indienen.
De website www.dieselakkoord.nl wordt beheerd door Verita. Verita is een onafhankelijke, professionele partij die gespecialiseerd is in het praktisch afwikkelen van grote collectieve schikkingen. Verita is daarom ingeschakeld om deze schikking uit te voeren.
Hoe weet ik in welke vergoedingscategorie mijn EA189 dieselauto valt?
Zoals Guido van Woerkom in de video’s heeft uitgelegd, hangt de hoogte van je vergoeding af van verschillende factoren. Zoals het model van jouw auto en wanneer je deze hebt gekocht. Dit wordt door claimbehandelaar Verita bepaald nadat je via www.dieselakkoord.nl je claim hebt ingediend (en deze wordt goedgekeurd).
Voor EA189 dieselauto's met actieve schakelsoftware is de vergoeding hoger dan voor auto's zonder actieve schakelsoftware. Voertuigen met actieve schakelsoftware zijn uitgevoerd met software waarvan de Duitse toezichthouder (KBA) heeft bepaald dat deze verboden is. De actieve schakelsoftware zorgde voor een verschil in de emissies tijdens tests en tijdens normaal gebruik van de voertuigen. Volkswagen, Audi, SEAT en/of Škoda hebben voor die auto’s in 2015 en 2016 een brief gestuurd met informatie over de aanwezigheid van actieve schakelsoftware.
Of jouw voertuig wel of geen actieve schakelsoftware bevat en daarmee wat de hoogte van je vergoeding kan worden, dat kan Car Claim helaas niet aan jou vertellen. Alleen claimbehandelaar Verita kan jouw situatie op individuele basis beoordelen. Dat zal nog enige tijd in beslag nemen. Wij vragen om de uitslag daarvan eerst rustig af te wachten. Als je hierover toch nog vragen hebt, kun je het beste naar www.dieselakkoord.nl gaan of een e-mail sturen naar [email protected] met vermelding van het kenmerk van jouw ingediende claimformulier.
Waar vind ik een uittreksel van de RDW voor mijn auto?
Op de website van de schikking via www.dieselakkoord.nl zal je bij het indienen van een claimformulier worden gevraagd om een RDW-uittreksel te uploaden. Dit als één van de opties voor het leveren van bewijs van eigendom van jouw (voormalige) EA189 auto.
Het RDW ‘overzicht van voertuigen op naam tot 9 jaar terug’ heeft hiervoor de voorkeur omdat dit overzicht ook het VIN (voertuig identificatie nummer of chassisnummer) van je auto bevat. Consumenten kunnen dit overzicht gratis downloaden op de website van het RDW via https://www.rdw.nl/uw-voertuig-en-uw-gegevens/informatie-over-uw-voertuig/mijn-voertuigen-bekijken. Volg de onderstaande stappen om het overzicht te downloaden:
- Selecteer het tabblad “voertuigen tot 9 jaar terug bekijken”
- Klik op de rode knop en volg de instructies om in te loggen met DigiD:
- Vul tweemaal je e-mailadres in en klik op “Doorgaan”:
- Controleer je gegevens. Geef akkoord en klik op “doorgaan”
- Je ontvangt nu een tweede e-mail van de RDW met het onderwerp “Uw voertuigen tot 9 jaar terug inzien staat voor je klaar.” Klik op de link in deze e-mail en download het overzicht (PDF). Je kunt dit overzicht bij het invullen van het claimformulier op dieselakkoord.nl uploaden als bewijs als jouw EA189 auto hierop staat vermeld.
Het Volkswagen emissieschandaal
Op 18 september 2015 werd bekend dat autofabrikant Volkswagen AG op grote schaal fraudeerde met de uitslagen van emissietests. Dat deed zij door de officiële emissietests met ‘sjoemelsoftware’ te manipuleren. Daardoor liggen de emissiewaarden van dieselvoertuigen van Volkswagen, Audi, Škoda en SEAT (samen: Volkswagen c.s.) met een zogenoemde EA189-motor onder normale rijomstandigheden al lange tijd veel hoger dan wettelijk is toegestaan. De daarna door Volkswagen c.s. geïntroduceerde ‘software update’ neemt deze gebreken niet weg. Ook na de update bevatten de EA189 voertuigen van Volkswagen c.s. sjoemelsoftware. En ook na deze update stoten zij nog altijd (veel) te veel schadelijke stoffen uit. Inmiddels heeft Volkswagen c.s. in verband met dieselgate wereldwijd al ruim EUR 35 miljard aan boetes en schikkingen betaald.
Sjoemelsoftware is verboden, schade moet worden vergoed
Het gebruik van sjoemelsoftware is verboden. Het Europees Hof van Justitie heeft in december 2020 duidelijk gemaakt dat het excuus van autofabrikanten die zeggen dat sjoemelsoftware nodig is om de motor te beschermen, niet opgaat. Autofabrikanten die om zulke redenen sjoemelsoftware in hun auto’s installeren, overtreden de Europese regels. Het Hof van Justitie heeft ook geoordeeld dat autofabrikanten die sjoemelsoftware in hun voertuigen hebben geïnstalleerd een vergoeding aan benadeelde automobilisten verschuldigd zijn.
Volkswagen c.s. en dealers veroordeeld in Nederland
In Nederland is Stichting Car Claim in 2017 een procedure gestart tegen onder meer Volkswagen c.s. en haar Nederlandse dealers. Op 14 juli 2021 heeft de rechtbank Amsterdam in deze procedure bepaald dat Volkswagen c.s. onrechtmatig heeft gehandeld jegens alle Nederlandse kopers van getroffen voertuigen. Als gevolg daarvan lijden kopers schade, die Volkswagen c.s. zal moeten vergoeden. Ook de Nederlandse dealers van Volkswagen c.s. ontspringen de dans niet. Volgens de rechtbank hebben consumentkopers van nieuwe voertuigen met sjoemelsoftware recht op terugbetaling door de dealers van EUR 3.000. Consumentkopers van tweedehands voertuigen hebben recht op terugbetaling van EUR 1.500. Volkswagen c.s. en de dealers zijn tegen dit oordeel in hoger beroep gegaan.
Schikking
Wij hebben met Volkswagen een schikking bereikt in de EA189 zaak. Wilt u meedoen aan de schikking? Meld u dan vóór 10 december 2025 bij Verita via www.dieselakkoord.nl.
De rechtszaak
De rechtszaak tegen Volkswagen c.s. en de overige gedaagden ging in 2018 van start. Deze rechtszaak bestond uit meerdere fasen en instanties. Hieronder vindt u per instantie en per fase meer informatie.
Procedure beëindigd – schikking bereikt
Wij hebben met Volkswagen een schikking bereikt in de EA189 zaak. Als gevolg daarvan is onze procedure tegen Volkswagen beëindigd. Wilt u meedoen aan de schikking? Meld u dan vóór 10 december 2025 aan bij Verita via www.dieselakkoord.nl.
Hoger beroep – beslissing voortgang procedure
Het hof zal uiterlijk op 1 oktober 2025 het verdere procesverloop in de procedure bepalen en de procedure voortzetten.
Hoger beroep – Comparitie
Het hof heeft alle partijen uitgenodigd op zitting op 24 september 2024 om te praten over het verdere procesverloop. Car Claim zal tijdens deze zitting onder meer toelichten hoe het proces naar haar mening zo efficiënt mogelijk kan worden vormgegeven.
Hoger beroep – datum vastgesteld
Het hof heeft bepaald dat op 9 december 2024 de inhoudelijke mondelinge behandeling zal plaatsvinden, met 12 december 2024 als reservedag. Tijdens deze zitting zullen alle partijen hun bezwaren op het vonnis (en elkaars standpunten daarover) toelichten.
Hoger beroep – Antwoord op memorie van Car Claim
Volkswagen c.s. en de dealers kunnen uiterlijk op 17 oktober 2023 reageren op de bezwaren van Car Claim tegen het vonnis van de rechtbank. Daarna zal het hof een datum vaststellen voor een inhoudelijke mondelinge behandeling.
Hoger beroep – Memorie van Car Claim / verdere verloop van de procedure
Op 31 januari 2023 heeft Car Claim schriftelijk gereageerd op de bezwaren van Volkswagen c.s. en de dealers tegen het vonnis van de rechtbank. Car Claim heeft daarbij ook haar eigen bezwaren tegen dit vonnis toegelicht.
Het hof heeft de partijen gevraagd om uiterlijk op 14 maart 2023 hun visie te geven over het verdere verloop van de procedure.
Hoger beroep – Reactie van Car Claim op Memorie van Grieven
Op 27 september 2022 hebben Volkswagen c.s. en de dealers schriftelijk toegelicht op welke punten zij het niet eens zijn met het vonnis van de Rechtbank Amsterdam. Car Claim heeft nu de gelegenheid om een schriftelijke reactie op het bezwaren van Volkswagen c.s. en de dealers in te dienen. Daarbij mag Car Claim ook haar eigen bezwaren op het vonnis van de rechtbank toelichten.
Hoger beroep – Memorie van grieven
Het hof heeft bepaald dat Volkswagen c.s. en de Handelaren uiterlijk op 27 september 2022 schriftelijk moeten uiteenzetten waarom zij het niet eens zijn met het vonnis van de Rechtbank Amsterdam.
Hoger beroep – Regiezitting 6 april 2022
Op 6 april 2022 vond de regiezitting in hoger beroep plaats. Tijdens deze zitting hebben de procespartijen hun visie gegeven op de indeling van de procedure. Car Claim heeft het hof daarbij verzocht om appelprocedure met de nodige voortvarendheid te behandelen. Het hof beslist op korte termijn hoe het verdere verloop van de procedure eruit zal zien. In ieder geval zullen Volkswagen c.s. en de dealers eerst moeten uitleggen waarom zij het niet eens zijn met het vonnis van de rechtbank in eerste aanleg.
Hoger beroep - Eerste zittingsdatum in hoger beroep bekend
Het hof heeft bepaald dat de eerste zitting in de hoger beroepsprocedure zal plaatsvinden op 6 april 2022 om 09.30 uur.
Hoger beroep - Datumbepaling eerste zitting hoger beroep
Op 1 maart 2022 zal het hof de datum vaststellen waarop de eerste zitting in het hoger beroep zal plaatsvinden. Tijdens die zitting zal Car Claim samen met de andere partijen afspraken maken over het verdere verloop van het hoger beroep.
Hoger beroep - Regiezitting in hoger beroep
Op 21 december 2021 heeft het hof bepaald dat er eerst een regiezitting zal plaatsvinden. Tijdens deze zitting kunnen procesafspraken worden gemaakt om de procedure in hoger beroep zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Het hof bepaalt binnen enkele weken wanneer deze regiezitting zal plaatsvinden.
Hoger beroep - Hoger beroep ingesteld
Op 13 oktober 2021 hebben Volkswagen, Audi, SEAT en Škoda en de Nederlandse dealers hoger beroep ingesteld tegen het vonnis van 14 juli 2021 van de Rechtbank Amsterdam.
In het hoger beroep zal Car Claim het Gerechtshof Amsterdam vragen om het oordeel van de rechtbank te bevestigen op de punten waar de rechtbank de vorderingen van Car Claim heeft toegewezen. Car Claim zal het hof ook vragen om een aantal niet toegewezen vorderingen (alsnog) toe te wijzen. Importeur Pon en softwareleverancier Bosch maken geen deel uit van de procedure in hoger beroep.
Zodra er meer bekend wordt over de volgende stappen in de hoger beroep procedure zullen wij u verder informeren. Het hoger beroep staat los van de vervolgstappen die Car Claim op basis van het vonnis voor de participanten die haar hebben gemachtigd in voorbereiding heeft. Heeft u zich nog niet bij ons geregistreerd maar wenst u wel in actie te komen? Dan kunt dit alsnog via deze link doen.
Derde fase – Uitspraak
De rechtbank heeft op 14 juli 2021 eindvonnis gewezen. De rechtbank heeft geoordeeld dat Volkswagen c.s. bedrog hebben gepleegd, en dat gedupeerde Nederlandse automobilisten recht hebben op compensatie. De volledige uitspraak is hier terug te vinden.
Derde fase - Verwachte datum vonnis bekend
De voorlopige verwachting is dat de rechter op 21 juli 2021 uitspraak zal doen.
Derde fase - Zitting in fase 3 heeft plaatsgevonden
Op 26 en 27 mei 2021 vond de inhoudelijke zitting plaats in de procedure tegen Volkswagen c,s,, Bosch, PON en de Nederlandse dealers.
Derde fase - Datum vastgesteld
De rechtbank heeft bepaald dat de zitting in fase 3 (inhoudelijke behandeling) zal plaatsvinden op 26 en 27 mei 2021, met 31 mei als reservedag.
Derde fase - Zitting vindt doorgang
De rechtbank heeft bepaald dat de zitting in fase 3 (inhoudelijke behandeling) zal plaatsvinden tussen 25 mei en 3 juni 2021. De rechtbank stelt vast dat de koers van het Europees Hof van Justitie in het Volkswagen-dieselemissieschandaal met de uitspraak van 17 december 2020 in zaak C-693/18 voldoende duidelijk is, zodat de procedure van Car Claim tegen Volkswagen c.s. kan worden vervolgd.
Derde fase - Planning zitting
De rechtbank heeft de Stichting laten weten dat zij de zittingsdatum in de derde fase voorlopig in het tweede kwartaal in de periode 17 tot en met 28 mei 2021 gepland heeft. Dit met het oog op enkele procedures tegen Volkswagen die momenteel bij het Europees Hof van Justitie lopen en de voortdurende covid-19 maatregelen. De rechtbank heeft alle betrokken partijen de gelegenheid gegeven om op 6 januari 2021 een voorstel doen voor de wijze waarop de procedure zal worden voortgezet. Uitgangspunt van de rechtbank is dat moet worden gewaakt tegen onnodige vertraging van de procedure. Dat betekent dat de zitting zo snel als redelijkerwijs mogelijk wordt ingepland.
Derde fase - Zitting uitgesteld
De rechtbank heeft aanvankelijk bepaald dat op 25 mei, 26 mei en 28 mei 2020 een zitting in fase 3 zou plaatsvinden. Vanwege corona zijn deze zittingsdagen voorlopig uitgesteld tot een nader door de rechtbank vast te stellen datum.
Derde fase - Datum vastgesteld
In fase 3 zal de rechtbank de vorderingen van Car Claim inhoudelijk beoordelen. De rechtbank heeft bepaald dat alle gedaagden op 26 februari 2020 schriftelijk op de vorderingen van Car Claim moeten reageren. Op 25 mei, 26 mei en 28 mei 2020 zal een zitting in fase 3 plaatsvinden.
Derde fase - Datumbepaling
In fase 3 zal de rechtbank de vorderingen van Car Claim inhoudelijk beoordelen. De rechtbank heeft bepaald dat alle gedaagden op 26 februari 2020 schriftelijk op de vorderingen van Car Claim moeten reageren. Uiterlijk begin juni 2020 zal een zitting in fase 3 plaatsvinden.
Tweede fase - Stichting ontvankelijk - Overige verweren
Alle andere door gedaagden opgeworpen verweren in fase 2 zijn door de rechtbank verworpen.
Tweede fase - Stichting ontvankelijk - Toepasselijk recht
De vorderingen van Car Claim tegen Volkswagen, Audi, Škoda, SEAT, PON en de dealers zullen naar Nederlands recht worden beoordeeld. Op een gedeelte van de vorderingen tegen Bosch is Nederlands recht van toepassing. Een ander gedeelte zal naar Duits recht worden beoordeeld.
Tweede fase - Stichting ontvankelijk - Schade
Onderdeel van het debat in de tweede fase was ook de vraag of het aannemelijk is dat Nederlandse automobilisten schade hebben geleden door Dieselgate. De gedaagden stelden dat van schade geen sprake zou zijn. Car Claim heeft met behulp van uw input gemotiveerd dat de Nederlandse automobilisten op verschillende wijzen (financieel) zijn benadeeld, doordat hun auto’s uitgerust zijn met sjoemelsoftware en het merendeel van de auto’s inmiddels ook met de gebrekkige (software) update. De rechtbank heeft het standpunt van de Stichting gevolgd. Zij acht het aannemelijk dat dergelijke schade kan zijn geleden.
Tweede fase - Stichting ontvankelijk - Vorderingen
De rechtbank heeft geoordeeld dat alle vorderingen van Car Claim tegen Volkswagen, Audi, Škoda, SEAT, PON en Bosch zich lenen voor behandeling in de collectieve actieprocedure.
Dit geldt ook voor de belangrijkste claims van Car Claim tegen de officiële Volkswagen dealers, d.w.z. de mogelijkheid voor bepaalde automobilisten om de koopovereenkomst te ontbinden vanwege dwaling of vanwege non-conformiteit. De vraag of in zo’n geval een gebruiksvergoeding mag worden ingehouden zal per autobezitter in een opvolgende procedure worden beoordeeld. Car Claim vindt dat geen van de dealers in staat zou moeten zijn om een gebruiksvergoeding af te trekken.
Tweede fase - Pleidooi
Op 7 oktober 2019 vond er pleidooi plaats in de tweede fase van de procedure. In deze tweede fase staan formele vragen centraal, waaronder (i) of Car Claim in deze procedure bevoegd is om op te komen voor de belangen van de Autobezitters en (ii) welk recht van toepassing is op de vorderingen van Car Claim jegens Volkswagen c.s. en Bosch. Alle betrokken partijen hebben hun standpunten tijdens de zitting mondeling aan de rechtbank toegelicht. De rechtbank besliste aan het einde van de zitting dat zij op 20 november 2019 uitspraak zal doen in de tweede fase van de procedure.”
Tweede fase – Datum pleidooi bepaald
De tweede fase is van start gegaan. De rechtbank zal daarin een aantal formele vragen aan de orde zal stellen, waarna zij zich in fase drie over de inhoud van de claim zal buigen. De rechtbank heeft besloten om alle partijen – na het wisselen van schriftelijke stukken – de gelegenheid te geven hun standpunten in de tweede fase mondeling toe te lichten tijdens een pleidooi. Het pleidooi zal worden gehouden op maandag 7 oktober 2019.
Eerste fase afgerond – Rechtbank Amsterdam bevoegd
Tijdens de eerste fase hebben alleen de voormalig bestuurders van Volkswagen bezwaar gemaakt tegen de bevoegdheid van de rechtbank. Volkswagen en de overige gedaagden hebben de bevoegdheid van de rechtbank geaccepteerd. Omdat de procedure tegen alle gedaagden gelijktijdig wordt behandeld, zou de procedure tegen de voormalig bestuurders de voortgang van de procedure Volkswagen en de overige gedaagden alsnog vertragen. Dat vindt Car Claim onwenselijk. Om een snelle behandeling van de procedure te bespoedigen, heeft Car Claim daarom besloten om de voormalig bestuurders uit de huidige procedure te halen. Zo kan meteen worden aangevangen met de tweede fase, waarin de rechtbank allerlei andere formele vragen aan de orde zal stellen. De voormalig bestuurders kunnen vervolgens door Car Claim in een aparte procedure worden betrokken.
Regiezitting
Op 6 november 2018 vond er een regiezitting plaats. Het doel was om procesafspraken te maken, die ervoor zorgen dat onnodige vertraging in de behandeling van de procedure wordt voorkomen.
De procedure zal worden opgeknipt in 3 fasen. De rechtbank besliste vandaag dat haar bevoegdheid om over deze zaak te oordelen als eerste moet worden behandeld. Daarna volgt een ronde waarin allerlei andere formele vragen aan de orde komen en ten slotte worden de vorderingen van Car Claim inhoudelijk beoordeeld. De rechtbank heeft besloten dat er strakke termijnen zullen worden gehandhaafd waarbij partijen geen uitstel zullen krijgen. Wat Car Claim betreft is dat goed nieuws want hoe eerder er uitspraak is hoe beter voor de bezitters van getroffen auto’s.
Car Claim verwacht dat de rechtbank nog voor de zomer van 2019 uitspraak zal doen in de eerste fase van de procedure.
Regiezitting aangevraagd
In haar dagvaarding heeft Car Claim verzocht om een regiezitting te houden vóórdat de zaak inhoudelijk wordt behandeld. Car Claim heeft dit verzoek gedaan om afspraken te maken met de aangesproken partijen (en met de rechtbank) om de procedure zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. De rechtbank heeft de regiezitting toegewezen. De regiezitting zal plaatsvinden op 6 november 2018.
Administratieve zitting
Op 2 mei 2018 vond een administratieve zitting plaats waarbij alle aangesproken partijen zich bij de rechtbank hebben gemeld, vertegenwoordigd door hun advocaten.
Dagvaarding uitgebracht tegen Volkswagen c.s.
In december 2017 heeft Car Claim de aangesproken partijen gedagvaard om op 2 mei 2018 te verschijnen voor de Rechtbank Amsterdam. Car Claim heeft een ruimte termijn gehanteerd zodat de aangesproken partijen de gelegenheid hadden om alsnog in gesprek te gaan met Car Claim over een door Car Claim voorgestelde oplossing. De aangesproken partijen zijn helaas niet in gesprek gegaan met Car Claim.
De voorbereiding
Het starten van een rechtszaak vereist een uitgebreide voorbereiding. Deze voorbereiding kende een aantal belangrijke momenten. Deze treft u hieronder aan.
Stichting Car Claim overlegt in Europa over een totaaloplossing voor het dieselemissieschandaal
Op 16 juli 2020 sprak Stichting Car Claim met leden van het Europees Parlement en de Europese Commissie over een compromis tussen de auto-industrie en verschillende belangenorganisaties.
Lees hier meer over de conferentie.
Stichting Car Claim breidt haar statuten uit
Op 3 juli 2020 heeft Car Claim haar naam gewijzigd naar Stichting Car Claim en haar doelbeschrijving uitgebreid. Zij treedt op grond van haar statuten op voor alle automobilisten die gedupeerd zijn door autofabrikanten die zijn betrokken bij het dieselemissieschandaal, alsmede hun importeurs en dealers.
Hier kunt u de statuten van de Stichting raadplegen.
Correspondentie met aangesproken partijen
In de aanloop naar de procedure voor de Rechtbank Amsterdam heeft Car Claim (diverse) brieven gestuurd aan de aangesproken partijen. Car Claim stuurde onder meer brieven in november 2015 (aan Volkswagen AG), april 2017 (aan Volkswagen c.s., Bosch en de Dealers), juni/juli 2017 (aan Volkswagen c.s. en Bosch) en december 2017 (aan alle aangesproken partijen). In die brieven heeft Car Claim de ontwikkelingen in het Volkswagenemissieschandaal beschreven en uiteengezet waarom Car Claim meent dat de aangesproken partijen de gedupeerde autobezitters tegemoet moeten komen.
Verder heeft Car Claim Volkswagen c.s. in haar brieven, maar ook via andere kanalen, steeds uitgenodigd om in gesprek te gaan en zo in onderling overleg een echte oplossing voor alle gedupeerde autobezitters te vinden. Helaas is Volkswagen c.s. nooit op de uitnodigingen van Car Claim ingegaan. Ook nadat Car Claim de dagvaarding in concept aan de aangesproken partijen zond en daarbij bewust een langere termijn hanteerde voor het aanbrengen van de procedure bij de Rechtbank Amsterdam, bleven gesprekken uit. Car Claim voelde zich daarom genoodzaakt om de procedure door te zetten. Ook nadat de rechtbank op 14 juli 2021 vonnis wees, bleven Volkswagen c.s. en de dealers onwillig om compensatie aan de gedupeerde automobilisten aan te bieden. Zij gingen tegen het vonnis in beroep. Car Claim vertrouwt erop dat zij ook in de appelprocedure een positieve uitspraak voor gedupeerde automobilisten zal krijgen.
Jan Zielonka treedt aan als lid van de Raad van Toezicht
Jan Zielonka is aangetreden als lid van de Raad van Toezicht binnen Car Claim. De Raad van Toezicht bestaat uit Marten Oosting, Hans de Savornin Lohman en Jan Zielonka. Jan Zielonka is hoogleraar Europese politiek aan Oxford University.
U kunt meer over de achtergrond van Jan Zielonka en zijn beweegredenen terugvinden onder zijn profielomschrijving.
Die treft u hier aan.
Hans de Savornin Lohman treedt aan als lid van de Raad van Toezicht
Hans de Savornin Lohman is aangetreden als lid van de Raad van Toezicht binnen Car Claim. De Raad van Toezicht bestaat uit Hans de Savornin Lohman en Marten Oosting. Met ruim 25 jaar proceservaring zal Hans het proces op hoofdlijnen volgen en het - advocatenteam met raad en daad terzijde staan.
U kunt meer over de achtergrond van Hans de Savornin Lohman en zijn beweegredenen terugvinden onder zijn profielomschrijving.
Die treft u hier aan.
Lancering website www.derclaim.nl
Op 13 juni 2016 is de website www.derclaim.nl gelanceerd. Deze website richt zich voornamelijk op de Nederlandse rechtszaak.
Marten Oosting treedt aan als voorzitter van de Raad van Toezicht binnen Car Claim.
Car Claim is verheugd dat Marten Oosting zitting neemt in Car Claim als voorzitter van de Raad van Toezicht. U kunt meer over de achtergrond van oud Nationale Ombudsman Marten Oosting en zijn beweegredenen terugvinden onder zijn profielomschrijving.
Die treft u hier aan.
Guido van Woerkom treedt aan als bestuurder en voorzitter van Car Claim.
Guido van Woerkom zal zich inzetten als bestuurder van Car Claim. U kunt meer over de achtergrond van Guido en zijn beweegredenen terugvinden onder zijn profielomschrijving.
Die treft u hier aan.
Fausto Pocar treedt aan als bestuurslid van de Stichting
Car Claim heeft Fausto Pocar aangesteld als bestuurslid van Car Claim. Fausto Pocar treedt al jaren op in het belang van anderen. Fausto Pocar beschikt over een schat aan ervaring. Fausto Pocar is onder andere rechter bij het Internationaal Strafhof te Den haag en lid/voorzitter van het Joegoslavië Tribunaal.
U kunt meer over de achtergrond van Fausto Pocar en zijn beweegredenen terugvinden onder zijn profielomschrijving.
Die treft u hier aan.
Advocatenkantoor AKD verbindt zich aan Car Claim
Car Claim heeft advocatenkantoor AKD aangesteld als advocaat van Car Claim. AKD is gespecialiseerd in collectieve acties en zal juridische ondersteuning geven aan Car Claim.
Arie van der Steen treedt aan als penningmeester van Car Claim.
Car Claim heeft Arie van der Steen aangesteld als penningmeester van Car Claim. Arie van der Steen heeft decennia lang ervaring als accountant bij diverse bedrijven. Zijn management ervaring is een fijne bijkomstigheid.
U kunt meer over de achtergrond van Arie van der Steen en zijn beweegredenen terugvinden onder zijn profielomschrijving.
Die treft u hier aan.
Oprichting Car Claim.
Op 1 oktober 2015 is Car Claim opgericht. U kunt de statuten hier lezen.